Bokrecension: Jane Eyre

"I am no bird; and no net ensnares me; I am a free human being, with an independent will; which I now exert to leave you.”

Boktitel: Jane Eyre
Författare: Charlotte Brontë
Publicering: 1847
Kan köpas på: Adlibris

Handling:
Jane Eyres föräldrar är döda och hon tvingas därför att flytta till hennes morbror. Men när hennes morbror dör är det mostern som tar över styret av Jane. Mostern behandlar Jane väldigt illa och till sist skickar hon henne till en internatskola för fattiga. Jane växer upp i den här skolan som är allt annat än en varm och säker miljö. När hon blir tillräckligt gammal får hon ett jobb på Thornfield Hall. Det är en flytt som förändrar hennes liv på alla sätt och vis. Bokens ryggrad består av kärlek, spänning och poesi!

En klassiker är en klassiker! Det är svårt att undvika det tunga språket och det långa sidorna av beskrivningar. Det är det som är charmen med att läsa en bok som Jane Eyre men det är även det som gör att jag själv inte läser klassiker varje vecka! Jag gillar Jane Eyre, det finns en mystik och grovhet som kryddar handlingen. Jane och Mr Rochester är speciella karaktärer och det fångar Charlotte Brontë bra i varje dialog. Jag kan tycka att det är just dialogerna som ger liv till handlingen. Tyvärr går det ibland lite sakta fram och den röda tråden försvinner emellanåt, speciellt i de sista 150 sidorna.

Ifall ni är sugna på att läsa en klassiker kan jag rekommendera Jane Eyre, den bjuder på allt som en sådan bok ska göra! Det är framförallt språket som gör boken så underbar. Vissa meningar är så vackra sammansatta att jag bara vill riva ut sidan och rama in den!

Betyg: 4/5