Bokrecension: Before I met you

"He was not a boss-eyed sailor. Or a rapist. He was a legend."

Titel: Before I met you
Författare: Lisa Jewell
Utgiven: Maj 2013
Genre: Chick lit
Kan köpas här: Adlibris

Handling: Betty växer upp i en liten by och medan andra i hennes ålder beger sig ut på äventyr i den stora världen stannar Betty för att ta hand om hennes "sty"-mormor, Arlette. När Arlette dör avslöjar testamentet att en stor del av arvet ska gå till en person ingen i familjen har hört talas om. Betty bestämmer sig för att åka till London och hitta den här mystiska personen. Det är ett äventyr som leder till att Betty hittar sig själv men även vem hennes mormor egentligen var.

Det är en bok som öppnar upp både till ett 90-tals och 20-tals London, så det är två kontraster som möts i samma bok. Trots att det är två helt skilda världar har Lisa Jewell lyckats fånga en gemensam känsla och två öden som binds samman även om det är flera år emellan dem. Jag gillar stämningen och uppskattar det bandet som Arlette och Betty har, det är även denna relation som är den röda tråden i boken.

Det som är negativt med Before I met you är att den är lite lång och emellanåt tråkig. Det var inte en bok jag njöt av att läsa, jag läste mest för att jag var nyfiken för att se hur den slutade. Jag tror att mer spänning i handlingen hade gjort boken mer lockande. Det som först fick mig att läsa boken var på grund av den romantiska omslaget men tyvärr är det inte Before I met you den kärleksboken som jag förväntade mig. Kärleksscener beskrivs väldigt kort, vilket gör att man tappar dynamiken i förhållanden, jag saknar även praktiska kärlekshandlingarna istället för bara tankar kring kärlek. Nej, jag vill har mer kroppskontakt och mer spänning mellan två personer för att jag ska tycka att det är intressant.

Men som sagt jag älskar Londonkänslan och sättet Lisa binder ihop två olika tidsepoker men något saknas. Jag vill ha mer spänning och mer kärlek. Så tyvärr är inte Before I met you en särskilt minnesvärd bok och därmed får den inte så högt betyg av mig.

Betyg: 3/5