"Jakob Tipsar" Bokrecension: Have Spacesuit - Will Travel

"There is no such thing as luck; there is only adequate or inadequate preparation to cope with a statistical universe."

Titel: Have Spacesuit-Will Travel
Originaltitel: Have Spacesuit-Will Travel
Författare: Robert A. Heinlein
Utgiven: 1958

Handling: Boken handlar om Kip som precis slutat High School men tyvärr har han inga vidare framtidsutsikter då han trots väldigt goda betyg inte har pengar till något av de bra universitet eller colleges som han vill komma in på. Istället spenderar han sommaren med att jobba och gå med i en tävling om en resa till månen. Kip vinner inte första pris men får ett tröstpris vilket är en gammal rymddräkt. Utan månresan så nöjer han sig att med hjälp av hans intelligens och kunskaper om teknik restaurera rymddräkten så att den fungerar utmärkt igen. En dag när han är ute och testar Oscar (namnet som han döper rymddräkten till) så råkar han fånga upp en radiosignal från en annan rymdfarare (Peewee) och ner från himlen landar två rymdskepp. Detta är början på ett långt äventyr med Kip och Peewee, ännu en rymdintresserad och extremt intelligent person, där de kämpar för överlevnad på månen, slåss med utomjordingar och infinner sig i en situation där de måste rädda mänskligheten från utrotning i en galaktisk super domstol.

Vad tycker jag:
 Det märks knappt att boken är skriven på 50-talet, Heinlein har en fantastisk fantasi och teknisk kunskap som nästan döljer detta faktum helt. Man kan nämligen inte riktigt urskilja i vilken tid berättelsen utspelar sig, vilket är väldigt speciellt. Man märker dock att det är en bok riktad till ungdomar, med ett modigt spännande äventyr. Detta behöver inte vara dåligt, men förvänta dig inte något djupt budskap i boken. Den är dock väldigt underhållande och spännande som sagt, en bra historia helt enkelt, och man tänker sig hela tiden hur bra detta skulle göra sig som en sommar-blockbuster. Ironiskt nog så är en filmadaption på gång, vilket jag ser mycket fram emot. Tillbaka till boken, Kip och Peewee är väldigt helylle, smarta och nästan för goda, men man kan ändå inte hejda sig från att heja på dem. Det starkaste i boken är nog spänningen, då jag många gånger inte kunde lägga ifrån mig boken över huvudtaget. Det är ett väldigt bra äventyr som tar en iväg långt från jorden och Kips mer tekniska utläggningar om avstånd och fysiska lagar tilltalar nog den teknikintresserade (som mig själv), men det faller samtidigt på sin enkla handling, att det inte är mer än vad det är. Så betyget hade blivit 3.5 solar av 5 om jag kunnat, men nu får jag nöja mig med en 3:a istället.