Filmrecension: The Sound of Music

Regi: Robert Wise
Premiär: 1965
Genre: Musikal & Drama
Stjärnor: Julie Andrews & Christopher Plummer
Imdb-betyg: 7,9 av 10

Handling:
Maria försöker bli en nunna men passar inte riktigt in så hon får ett annat uppdrag från klostret och skickas till ett hem där hon ska vara en barnflicka för Captain Von Trapps 7 stycken barn. Von Trapp- barnen är vana vid disciplin och regler medan Maria står för glädje och sång.

Jag har tidigare sett bitar av Sound of Music men jag har aldrig sett hela filmen men igår satt jag bänkad i 3 timmar framför denna glädjesprudlande film och jag måste erkänna att filmen slukade mig hel. Visst att rullen är gjord 1965 men det är inget jag direkt tänker på för skådespelarna gör ett verklighetstroget intryck genom att uttrycka känslor som man kan förstå utan att de säger något. Kemin mellan Julie Andrews och Christopher Plummer var också en bonus och jag gillar båda deras karaktärer. Miljöerna där filmen har spelat in är dessutom helt otroligt vackra och om jag inte hade gillat handlingen är det varit värt att se filmen bara för att kunna få uppleva dessa vackra hus och naturscener. Men nu gillade jag även handlingen vilket gör att Sound of Music är en skitbra film!

Jag har tidigare sett flertal musikaler och vissa gillar jag medan andra är mer nah. Senast såg jag Les Misérables och den var bra men det blev alldeles för mycket sjungande, de sa inte ett ord utan att sjunga det fram. Medan Sound of Music finns det även dialoger mellan karaktärerna och inte bara sång, vilket är något jag uppskattar. Och inte att glömma sångerna, sicka trallvänliga och bra sånger, jag och min sambo har sjungit på dem hela morgonen ;)* SPOILERS * Ifall jag måste hitta något med filmen som var lite halvdåligt så är det övergången från "giftemål" till slutet. På ett sätt tycker jag att filmen hade kunnat sluta efter bröllopet för det sista gav mig inte så mycket och det kändes som ett tillägg som filmen hade kunnat vara utan.

Men bortsett från slutet var Sound of Music en film som får mig att le och sjunga med. Ifall ni inte har sett filmen rekommendera jag den starkt:

Betyg: 4,5 av 5