Bokrecension: Magikerna

"I got my heart's desire, he thought, and there my troubles began".

Titel: Magikerna
Originaltitel: Magicians
Författare: Lev Grossman
Utgiven: 2009
Genre: Fantasy

Handling: Quentin Coldwater är en oerhört smart kille som har hela livet framför sig problemet är att han är ganska deppig av sig. Quentin söker sig till de bästa universiteten men hamnar till sist på ett universitet som man inte själv kan söka sig till utan där man blir utvald till att få söka. Det är en skola där man lär sig riktig magi. Quentin blir antagen och hans gråa liv blir plötsligt ett färgkalas. Vi får följa Quentins resa till att hitta sig själv i den magiska världen samtidigt som han utbildas i magi. Man kan tycka att Quentin har allt men ändå har han problem att hitta lyckan...

Som jag har tjatat om den här boken och med tanke på att det tog mig cirka tre veckor att läsa ut den, så var den tyvärr ingen höjdare. Jag erkänner, jag hade höga förväntningar så jag var beredd på att den inte riktigt kunde leva upp till dessa men faktumet är Magikerna inte ens var i närheten. Jag är så besviken och vet knappt vad jag ska gnälla först på.

Det tog mig ungefär 200 sidor innan jag kom in i handlingen, vilket är halva boken och jag hade gett upp för längesen om intresset inte hade varit så stort. Jag förväntade mig att det skulle komma igång och jag var så förväntansfull att jag ignorerade varningarna så som dryga beskrivningar och händelser som för mig var betydelsefulla men som det skrevs hastigt om. Det som också var knepigt var hur boken kändes lång fastän handlingen löptes över flera år. Jag hade velat ha mer om utbildningstiden, så att de inte stressa igenom den perioden, och det hade inte gjort mig något om hela boken hade utspelats enbart på universitetet. Jag ville också ha mer om relationen mellan Quentin och Alice, vilket var för mig det mest intressanta i boken.

Magikerna är dryg men jag måste även hylla bokens komplexa innehåll och det djupa budskapet den vill förmedla. Ibland är det som att läsa poesi och man måste verkligen tänka efter för att förstå vad det är som egentligen menas med karaktärernas handlingar och tankar. Jag gillar tyngden som komplexiteten bidrar med men detta gjorde mig också sömning. Jag vill att mer ska hända.... eller så kanske problemet var att jag inte riktigt fastnade för huvudkaraktären Quentin... jag vet inte, men något var fel för jag klickade inte med boken.

Jag har hört mycket gott om Magikerna, men tyvärr är den inte alls min typ av bok.
Betyg: 2/5