Filmrecension: World War Z

Titel: World War Z
Regi: Marc Forster
Premiär: 12 juli 2013
Genre: Action, Drama, Horror
Stjärnor: Brad Pitt, Mireille Enos.
Imdb-betyg: 7,3 av 10.

Handling: Ett virus sprider sig som löpeld på jorden, ett virus som får människor att vakna upp från döden och bli zombies. Gerry Lane har jobbat på FN och när hysterin är ett faktum kallas han in för att undersöka vad det är som får människor att förvandlas till monster. Gerry åker jorden runt för att hitta svaren men för att komma till roten av problemet måste han först ta sig igenom de stora mängderna av läskiga zombisar.

Jag gillar zombiefilmer och filmer där olika virus attackera mänskligheten därför kändes World War Z som en helt perfekt film... men tyvärr var den lite som en gryta utan salt, alltså ganska smaklös. Det var intressanta ingredienser i mixen, jag gillade Brad Pitt, han gjorde en bra insats, likaså Mireille Enos. Det var dessutom spännande partier som fick mig att sitta på nålar igenom många delar av filmen men ändå höll det inte hela vägen.

World War z är inte en dålig film, det är en bra handling men emellanåt är den förutsägbar och ologiskt. Jag har inte läst boken som är skriven av Max Brooks men det är ganska uppenbart att World War Z är baserad på en bok. Det finns mycket som jag upplever som "begränsat" och dessa delar kan jag tänka mig fick leva ut mer i boken. Jag hade bland annat velat ha mer om hur det går för Gerrys familj. Det var en del drama kring det i början och sen glömdes det bara bort som om det inte var några problem alls. Ett annat minus var att länderna som Gerry besökte framställdes som väldigt stereotypiska, som exempelvis i Wales är det regnigt och alla har på sig stickade tröjor. Come on, ge mig istället den verkligen bilden av länderna för det tror jag hade gjort filmen mer realistiskt. Dock uppskattar jag att det är en amerikansk film som tittar utanför de amerikanska gränserna. Annars brukar denna typ av film enbart lägga tyngden på hur katastroferna påverkar USA och om hur USA räddar resten av världen.

World War Z är en okej film, men ha inte för stora förhoppningar, så blir ni inte besvikna.
Betyg: 3/5.