Bokrecension: Betvingade

"Bortsett från någon enstaka nyfiken fisk var det bara kallt mörkt vatten och tyst skog och en svag vind som omgav henne. Hon tömde sinnet och lät sig sväva i vattnet."

Titel: Betvingade
Författare: Simona Ahrnstedt
Utgiven: Augusti 2012

Handling: Året är 1349 och Illiana Henriksdotter gör beslutet att bada näck ensam i en sjö. Det är ett beslut som kommer förändra Illianas framtid. Naken tvingas hon till Marcus Järv som är en riddare som anses vara skapad i mörkret. Marcus upptäcker att Illiana kommer från en välbärgad familj och bestämmer sig för att rida hem med henne. Det är en färd som slutar med att en av Illianas syskon dör... efter den händelsen binds Illiana och Marcus öden samman, trots att dem är som natt och dag. Det är kärlek, riddare, slott och medeltiden när den är som bäst!

Vad tycker jag? Jag gillade Överenskommelser men tycker att Betvingade är snäppet bättre. Skrivmässigt är språket och beskrivningarna mer utvecklat i den här boken i jämförelse med Överenskommelser. Det var även skönt att slippa den eviga jakten som präglade förra boken. Dynamiken mellan Marcus och Illiana gjorde Betvingade intressant. Det som jag också uppskattar i dem här böckerna är framställningen av kvinnorna, det är starka huvudkaraktärer trots att de lever under en tid där kvinnor är nedtryckta i samhället. Så det är en bonus som höjer boken.

Det var inte så mycket spänning fast det behövs egentligen inte, jag nöjer mig med alla mysiga scener. Det är dessutom kul att få läsa om hur karaktärerna utvecklas, det behövs definitivt en utveckling för att boken ska komma framåt och det tycker jag att Simona Ahrnstedt har lyckats bra med. Men såklart är boken ganska förutsägbar fast det är okej, jag gillar den ändå. För det är inte en bok jag läser för att jag vill ha spänning och oväntade tvister utan mer för att kunna få uppleva en kärleksfull historia.

Betvingade är en lättläst, bra bok som bjuder på mycket kärlek i en historisk miljö.
Betyg: 4/5