Bokrecension: De Skandalösa

"Och efter bara några lektioner började hon begripa konceptet med flirt. Det var inte svårt alls. Fast det kändes som om hon lekte med elden. Balanserade på randen till en aktiv vulkan".

Titel: De Skandalösa
Författare: Simona Ahrnstedt
Utgiven: Juni 2013
Förlag: Damm Förlag (tack för recensionsexemplaret)

Handling:
Vi bjuds tillbaka till Wadenstierna men året är nu 1685 och den som äger slottet är tjejtjusaren Gabriel Gripklo som är en greve. Gabriel har varit ute på havet men återvänder till slottet för det är dags för honom att hitta en fru att stadga sig med. Magdalena Swärd är en bildad ungmö som lever knapert och hon får en dag ett erbjudande om att jobba som sällskapsdam åt en ung kvinna som har planer att vinna grevens hjärta. Magdalena har inget annat val än att acceptera jobbet som innebär att hon måste följa med till Wadenstierna. Gabriel och Magdalena är varandras motsatser men genom ett vad, som rör dem bägge två, tvingas de att ta hjälp av varandra. Det är ett samarbete som leder dem ner på en väg präglad passion.

Det sägs att alla goda ting är tre och det stämmer bra överens med Simona Ahrnstedts böcker om Wadenstierna. Den senaste boken De Skandalösa håller samma klass som de två tidigare böckerna och man blir även i den här boken bjuden på en historisk känsla, pirrande romantiska scener och sexiga lekar.

Jag gillar De Skandalösa, det finns en annan typ av överraskande moment i handlingen som inte är lika förutsägbart som tidigare böcker. Till exempel vadet var jag helt oförberedd på men när jag läste det så passade det perfekt in i handlingen och gav karaktärerna en möjlighet att växa. Det som också höjer boken och gör den underhållande är dynamiken mellan Magdalena och Gabriel. Deras kommentarer till varandra är ju helt underbara. Det går dock lite för snabbt i slutet, från att ha en uppenbarelse till att bestämma sig för att handla gick lite för hastigt och jag hade gärna velat ha en bättre uppbyggnad till denna upplösning. Men det kan också vara så att jag bara är girig och vill ha mer av den här kärlekshistorien.

Jag gillar denna typ av böcker och har läst en del i romancegenren och jag måste påpeka att Simona Ahrnstedt är duktig på att beskriva kärlek och sex. Det blir annars ganska platt och alldeles för förutsägbart i romanceböcker men så upplever jag inte det när jag läser De Skandalösa. Utan jag gillar den här boken och den drömmande världen den skapar. Man behöver ibland en paus från vardagens alla måsten och då är det perfekt att kunna stänga in sig i De Skandalösa och få uppleva en historisk passionerad romans.

Betyg: 4/5 (en stark fyra).