Bokrecension: Död Räkenskap

"We might be on the same page, but I wasn't happy about reading it."

Titel: Död Räkenskap
Originaltitel: Dead Reckoning
Författare: Charlaine Harris
Utgiven: maj 2011
Serie: Sookie Stackhouse bok 11 av 13

Handling: Det är någon som kastar in ett brinnande objekt till Sams bar där Sookie arbetar. De misstänker att det är någon som vill skada de övernaturliga men Sookie är inte så säker och nyfiken som hon är lämnar hon inte saken där. Sookie försöker komma in i en vardag men misslyckas även i den här boken. Det är folk/ övernaturliga som försöker döda henne och relationen mellan henne och Eric är i trassel. Det är en klassisk Sookie-bok.

Jag älskade dem första böckerna i den här serien, jag slukade en bok i taget tills en dag när plötsligt en bok blev liggandes i ett år innan jag läste färdigt den. Sookie-böckerna har blivit förutsägbara, det är ett koncept som tjatas om och om igen. Det är den elfte boken i serien och det är fortfarande samma sak, någon försöker döda Sookie. Det är inte ens spännande när jag kommer till slutet, jag nästan skummar igenom det bara för att kunna ställa tillbaka boken i hyllan.

Vad gillar jag med Dead Reckoning? Sookie-karaktären är som alltid charmig och hon förmedlas på ett bra sätt med roliga dialoger. Jag gillar också relationen mellan Sookie och Sam, för trots att böckerna har spårat ut är ändå deras relation intakt.

Jag tror att Charlaine Harris lever på att de tidigare böckerna var spännande och bjöd på något nytt. Det känns inte som om hon anstränger sig längre utan bara skriver samma sak om och om igen. Jag vill inte fortsätta läsa serien men jag bara måste. Jag vill få ett slut på det hela, jag har läst 11 böcker och det är bara två kvar tills det finns ett slut på Sookie-världen. Jag ser dock inte fram emot denna läsning ;)

Betyg: 2/5