Filmrecension: Catching Fire

Titel: The Hunger Games: Catching Fire
Regi: Francis Lawrence
Premiär: Okt 2013
Genre: Action, Adventure & Sci-fi
Stjärnor: Jennifer Lawrence, Liam Hemsworth & Jack Quaid
Imdb-betyg: 7,8 av 10

Handling: Catching Fire är andra filmen i serien och är baserad på boken Fatta Eld skriven av Suzanne Collins. Filmen fortsätter där förra filmen tog slut, Katniss återkommer till distrikt 12 och försöker komma tillbaka till sina tidigare rutiner men inget är riktigt som förr, då hon fortfarande präglas av minnen från Hungerspelen. Det är dags för vinnarturnén där Katniss och Peeta ska åka runt i distrikten. Under turnén lägger de märke till att stämningen är oerhört spänd och det verkar som att något är på gång att hända med invånarna. När turnén är slut är det dags för president Snow att presentera årets Hungerspel men det här året bjuder spelen på en tvist... en tvist som innebär att Katniss ännu en gång måste riskera sitt liv.

Vad tycker jag? OMG! OMG! Jag hade extremt höga förhoppningar inför den här filmen och hör och häpna, Catching Fire var bättre än väntat. Jag satt på nålar från början till slut, det är en lång rulle men jag hann inte att tänka på sittsåret eller tröttheten för den var så spännande. Jag var till en början rädd för att filmen inte skulle lyckas fånga den bredda handlingen i Fatta Eld men det gjorde den. De bitar jag tyckte var väsentliga i boken fick utrymme i filmen och jag tänkte knappt på att den var baserad på en bok, vilket är oerhört ovanligt.

Jennifer Lawrence har verkligen växt i sin roll som Katniss och likaså Jack Quaid med Peeta. Jag tycker fortfarande inte om Gale-karaktären men det är ok med tanke på hur bra de andra skådespelarna spelade sina karaktärer. En annan bonus är de vackra miljöerna och kostymerna, det är coolt och nytänkande.

Jag har försökt komma på något som jag inte gillar med Catching Fire men jag kan inte komma på något. Min sambo var dock lite mer skeptiskt till filmen och menade att den inte var så spännande då han kom ihåg vad som hände i boken. Japp, det är tråkigt att veta vad som ska hända men samtidigt var upplevelsen  av att se den här boken som film så bra att det vägde upp detta. En annan synpunkt min sambo hade var att slutet inte hade någon stor slutscen. Ja och det är kanske rätt men slutet var ändå spännande och därför var det inget jag tänkte på. Nej, jag kommer inte på något dåligt med den här filmen för den är så bra,  jag grät, jag skrattade och jag fick rysningar,  det får helt enkelt bli högsta poäng för Catching Fire.

Betyg: 5/5 (gå o se snarast :)