Filmrecension: The World's End

Titel: The World's End
Regi: Edgar Wright
Premiär: 9 oktober 2013 (sv)
Genre:  Action, Comedy & Sci-fi.
Stjärnor: Simon Pegg, Nick Frost & Martin Freeman.
Imdb-betyg: 7,3 av 10

Handling: Fem vänner återförenas motvilligt efter 20år för att få försöka lyckas med något de inte klarade av i sin ungdom, besök 12 pubar under en kväll. Det är en kväll som inte riktigt går som planerat och som slutar ganska drastisk- det är kärlek, komedi, skumma blåa saker och action.

Jag vet inte riktigt var jag ska börja, den här filmen är så himla skum, tyvärr på ett dåligt sätt. Jag vet inte om ni kommer ihåg min recension till filmen This is the End? Den har i alla fall blivit jämförd med The World's End och beskrivs som den amerikanska versionen. Även om det finns likheter mellan filmerna- vänner tillsammans måste möta jordens undergång- finns det även stora skillnader. This is the end är så himla dålig att den blir bra medan The World's End är jätte bra till en början, mysigt med den brittiska pubkulturen och humorn mellan vännerna men sedan i mitten av filmen blir den jätte skum, överdriven och dålig. Det är som att det två helt olika filmer i The Worlds end och det funkar inte riktigt tillsammans. Jag förstår inte varför de var tvungna att gå göra det så extremt. Det är verkligen ingen höjdare när man måste vänta i en timme för att få någon vettig förklaring och sen inse att det inte finns det.

Jag är ett fan av Shawn of the dead, som är den första filmen i den här "Cornetto- trilogin", den var rolig och annorlunda på ett bra sätt men The World's End floppar med en handling som blir för mycket. Simon Pegg och Martin Freeman är jätte bra skådespelare och de gör en bra insats i filmen men det är helt meningslöst när handlingen inte klarar av att bära. Nej jag är jätte besviken, framförallt på slutet. Jag avskyr när jag har sett fram emot en film (eller bok) och de inte klara att leva upp till ens förväntningar. På så sätt blir filmen betydligt sämre om man inte hade haft några förväntningar alls.

The World's End är jätte bra  och underhållande den första timmen men efter det hade jag rekommenderat att stänga av filmen ;)
Betyg: 3/5