Bokrecension: Pandemonium

Titel: Pandemonium
Författare: Lauren Oliver
Serie: Delirium #2
Utgiven: 2012
Genre: Dystopi & Young Adult

Handling: (Kan innehålla spoilers)
Lena vaknar upp i en helt annan verklighet och inser att den gamla Lena har gått bort och en ny Lena återuppföds. Lena befinner sig nu i vildmarken och måste anpassa sig till den nya miljön och sättet att leva på. I vildmarken finns inget förflutet utan bara nuet och framtiden. I samband med att Lena anpassar sig i sin nya identitet inser hon att det är dags att stå emot regimen och kämpa för att kärleken än en gång ska få verka fritt.

Jag sträckläste Pandemonium, den var så bra att jag knappt kunde släppa boken när jag tvingades att jobba. Att boken skulle vara så här bra var för mig oväntat då jag inte blev så imponerad av Delirium. Den första boken var okej men den gav mig inte så mycket och den var emellanåt lite tråkig. Pandemonium var helt tvärtom. Lauren Oliver har kombinerat det förflutna och nuet på ett dynamiskt sätt. Det är intressant att få läsa om processen som formade Lenas hårda sida i kombination med att läsa om nuet och om den personen som hon utvecklas till.

(Spoilers)
En annan aspekt som väckte mitt intresse var kärleksrelationen mellan Lena och Julian. Den gestaltas i en "Romeo och Julia"- koncept, en man och en kvinna från två skilda världar sammanbinds genom kärlek. Det är vackert och spännande. Jag gillade helt klart kombinationen av Julian och Lena bättre än Lena och Alex. Det var mer äkta och utvecklades på ett mer verklighetstroget sätt än vad Alex och Lena- relationen gjorde. För den tyckte jag gick alldeles för snabbt och var lite tråkig.

Lauren Olivers språk och beskrivningar har även det stigit upp en nivå och det märks att hon har skrivit en hel del böcker sedan Delirium. Jag gillade Pandemonium, den är lättläst, spännande och fin.
Betyg: 5/5