Bokrecension: Staden som försvann

Titel: Staden som försvann
Originaltitel: Salem's Lot
Författare: Stephen King
Utgiven: 1975
Genre: Skräck & Fantasy

Handling:
Tänk er en mysig liten by där alla känner alla, det kan se vanligt ut på ytan men invånarna har en mörk hemlighet som står på en kulle och bevakar staden, vilket är huset Marston.  En dag flyttar det in två männen i huset och stadens vibbar förändras och ett mörker lägger sig som ett täcke ovanpå dem. Vi får följa de olika invånarna i denna förändring, framförallt en författare som bestämmer sig för att flytta tillbaka till sin gamla ort för att skriva en ny bok. Staden som försvann är läskigt och framförallt spännande.

Nu har jag äntligen läst en Stephen King bok, yeah! Det går inte att neka att King skriver alldeles underbart och ibland blir jag förbluffad över hur han formulerar sig och beskriver saker. Jag måste också påpeka att översättningen håller en bra standard (vilket är ovanligt) och man har verkligen lyckats fånga Kings speciella skrivkonster. Tummen upp för språket... dock finns det även aspekter som får mig att vända min tumme.

Ja det är spännande men det är inte särskilt nyskapande, jag kan den här storyn, jag har läst det flertal gånger, vampyrer-påle i hjärtat- blod- konceptet, gäsp! Staden som försvann kom ut 1975 och då var inte vampyrlitteraturen lika utvecklad som idag så det är förståeligt att det blir väldigt förutsägbart men det är ändå ett stort minus då boken tappar sin tidlöshet.

Jag är tveksam till Staden som försvann, den gav inget intryck utan när jag väl var klar med boken tänkte jag, jaha, nu kan jag läsa något annat... vilket inte är den känslan jag ville ha. Det är verkligen synd för jag trodde att den skulle var bättre. Staden som försvann är spännande men håller inte riktigt hela vägen och om någon månad har jag säkert glömt bort den.
Betyg: 3/5.